background Header image

Meest gestelde vragen

Hoe groeit een suikerbiet?

De suikerbiet is een onderdeel van de bietenplant. De bietenplant bestaat uit groene bladeren met daaronder een dikke wortel. In de zomerperiode maken de bladeren van lucht, water en zonlicht voedsel, te weten suiker. Deze suiker wordt als reservevoedsel opgeslagen in de wortel die in de zomer lekker kan groeien. Deze wortels, de bieten, worden vervolgens in het najaar geoogst voor de suikerproductie.

 
Kan men ook suiker halen uit andere gewassen dan suikerbiet?

In de loop der eeuwen hebben mensen geprobeerd om uit allerlei gewassen suiker te winnen. Behalve uit suikerriet en ahorn – de twee bekendste alternatieven voor de suikerbiet – probeerde men ook suiker te halen uit druiven, gerst, tarwe, maïs, aardappelen, walnoten, berenklauw, kool, palmen, worteltjes en zoethout. Maar uiteindelijk levert geen enkel gewas zoveel suiker op als de suikerbiet.
 

Is er een verschil tussen rietsuiker en bietsuiker?

Suiker wordt gewonnen uit suikerriet en uit de suikerbiet. Bij suikerriet zit de suiker in de stengel, bij suikerbieten in de wortel. De voedingswaarde van beide soorten suiker is verder exact gelijk, het verschil zit dus in de groeiwijze. Met betrekking tot tandcariës is rietsuiker ook niet minder cariogeen dan bietsuiker. Suikerriet groeit alleen in tropische landen. Er wordt dan ook in ons land geen suiker uit suikerriet gemaakt, alleen uit suikerbieten.
 

Welke (bijzondere) eigenschappen heeft suiker?

Suiker is meer dan alleen zoet. Zo is suiker ook smaakversterker (van bijv. gekookte groenten) en conserveermiddel. Suiker heeft een conserverende werking zoals in jam. Suiker zorgt er ook voor dat een ijsje lekker zacht is. Hoe meer suiker aan het ijs wordt toegevoegd, hoe langzamer het bevriest en hoe zachter het ijs is. Niet alleen ijs, maar ook chocolade smelt zo lekker in de mond doordat er suiker in verwerkt is. Suiker neemt bovendien makkelijk en snel vocht op. Een hoopje suiker in de koektrommel houdt koekjes langer vers. En één schep suiker in een vaas met snijbloemen houdt de snijbloemen langer goed. De bloemen gebruiken de suiker voor hun groei.
 

Wat is de voedingswaarde van suiker?

Suiker levert, net als alle andere koolhydraten, 4 kcal (= 17 KJ) per gram. Koolhydraten zijn belangrijke brandstoffen die men nodig heeft voor het leveren van de dagelijkse energie. Gegeten koolhydraten worden meteen verbruikt of tijdelijk opgeslagen (bijvoorbeeld in spierweefsel in de vorm van glycogeen) en vervolgens later aangesproken om energie te leveren.
 

Is suiker een dikmaker?

Suiker krijgt vaak het predikaat ‘dikmaker’. Men wordt echter te dik wanneer niet alle energie ook daadwerkelijk verbruikt wordt. Energie verbruiken gebeurt voornamelijk door middel van beweging. Het maakt hierbij niet uit waar deze overtollige energie vandaan komt, of het nu koolhydraten (waaronder suiker), of eiwitten en/of vetten zijn. Van suiker wordt men dus niet zomaar (te) dik. Voor een gezond gewicht is belangrijk om voldoende te bewegen en matig en gevarieerd te eten.

 

Hoe gaan suiker en gezond eten samen?

Soms wordt beweerd dat suiker 'niet gezond' is en niet past in een verantwoorde voeding. Echter, er zijn geen slechte voedingsmiddelen, alleen slechte voedingspatronen. Elk voedingsmiddel kan dus een rol spelen in een gezonde voeding, dus ook suiker en suikerhoudende producten. Het gaat echter om de juiste keuze en hoeveelheid van de voedingsmiddelen, een kwestie van zo goed mogelijk combineren en variëren. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om elke dag voldoende groenten, fruit en volkoren producten te eten en tenminste anderhalve liter vocht te drinken. Suiker en gezond eten gaan dus prima samen.
 

Hoe kan men weten of er suiker in een product zit?

Op alle verpakte etens- en drinkwaren bevindt zich een ingrediëntendeclaratie. In deze declaratie staan, in afnemende volgorde van hoeveelheid, de ingrediënten vermeld die zijn gebruikt bij de bereiding van een product. Als er kristalsuiker is gebruikt dan ziet men in de ingrediëntendeclaratie ‘suiker’ of ‘kristalsuiker’ vermeld staan. Een pak kristalsuiker uit de winkel bevat 100% suiker en bevat geen ingrediëntendeclaratie omdat het product uit slechts één ingrediënt bestaat.

Is er rietsuiker gebruikt dan staat er vaak ‘rietsuiker’ en geen ‘suiker’ op de verpakking hoewel dit laatste ook mag. Daarnaast behoren bijvoorbeeld ook glucosestroop, fructose, glucose, melksuiker (lactose) ook tot de groep suikers. 


Wat is ‘suikerziekte’?

Diabetes mellitus is de officiële benaming van suikerziekte. Vaak is de gedachte dat suikerziekte wordt veroorzaakt door het eten van suiker en dat je bij suikerziekte dus geen suiker mag eten. Dit is volledig onterecht. De naam ‘suikerziekte’ is waarschijnlijk een afgeleide van het te hoge gehalte aan glucose in het bloed, ook wel ‘bloedsuiker’ genoemd . De naam ‘suikerziekte’ is echter verwarrend en geeft aanleiding tot onterechte vooroordelen en verkeerde (eet)gewoonten. Dat vinden ook de diabetesorganisaties in Nederland die proberen deze benaming uit te bannen.

 

Is suiker toegestaan voor mensen die diabetes hebben?

Jazeker, suiker mag! Voor mensen die diabetes hebben (diabetici) gelden in principe dezelfde voedingsrichtlijnen als die voor de algemene bevolking: de Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad. Hierbij zijn koolhydraten, waaronder suiker, dus toegestaan. Het is wel verstandig om de koolhydraten zo gelijkmatig mogelijk over de dag te verdelen zodat de stofwisseling zo min mogelijk wordt belast. Vroeger werd suikervrij geadviseerd maar dit advies geldt niet meer sinds de jaren '90. Desondanks leeft nog steeds het idee dat mensen met diabetes 'suikervrij' moeten eten. Afhankelijk van het soort diabetes kunnen voor de behandeling ook medicijnen of insuline-injecties nodig zijn. Verder is het in het kader van de preventie van diabetes (m.n. type 2) belangrijk om overgewicht te voorkomen en geldt het advies om voldoende te bewegen.


Veroorzaakt suiker tandcariës?

Gaatjes ontstaan wanneer bacteriën in de mond (in de tandplak) suikers van allerlei voedingsmiddelen omzetten in zuren. Onder invloed van deze ‘zuurstoot’ lost het mineraal van tanden en kiezen op. Tanden en kiezen kunnen zich van nature van deze zuuraanval herstellen maar als dit evenwicht verstoord is, bijvoorbeeld door te vaak iets tussendoor te eten of drinken, kunnen op den duur gaatjes ontstaan.

Suikers (bijv. kristalsuiker maar ook suikers uit fruit!) veroorzaken op zichzelf geen cariës. Er moeten tegelijkertijd ook tandplak en bacteriën aanwezig zijn.

Om gaatjes zoveel mogelijk te voorkomen is het in de eerste plaats belangrijk om twee maal per dag de tanden zorgvuldig te poetsen met een fluoridehoudende tandpasta. Poetsen verwijdert de tandplak - en daarmee de bacteriën - en maakt tevens het glazuur sterker. Daarnaast is het belangrijk dat men maximaal zeven maal per dag iets eet en/of drinkt, dat betekent bij voorkeur drie hoofdmaaltijden en vier tussendoortjes. Op die manier krijgen tanden en kiezen voldoende tijd om zich van de zuurstoot te herstellen. 


Kunnen jullie mij helpen bij mijn spreekbeurt?

Uw spreekbeurtpakket kunt u bestellen via www.oversuikergesproken.nl.

 
Heeft u een andere vraag? Neem hier contact met ons op