background Header image

Suiker Unie en haar medewerkers

Suiker Unie bouwt op haar medewerkers. We zijn dan ook trots dat ze graag bij ons willen werken en lang in dienst blijven. Vaak spreken ze over ‘mijn bedrijf’. In die mensen investeert Suiker Unie graag. Want goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers vormen de ruggengraat van onze onderneming. Daarom besteedt Suiker Unie veel aandacht aan opleidingen. Ze stimuleert hierin de eigen verantwoordelijkheid.
 

Door automatisering en innovaties verschuift het werk bij Suiker Unie van ambachtelijke naar besturende taken. Het werk is hightech geworden. De medewerkers groeien daarin mee en volgen daartoe opleidingen. De kosten verdienen zich ruimschoots terug. Goed opgeleide medewerkers zijn immers nog beter gemotiveerd. Zij blijven Suiker Unie zien als ‘hun bedrijf’.
 

De suikerfabrieken kennen twee seizoenen: campagne en géén campagne. De verschillen zijn enorm. In de campagnetijd van september tot eind januari vindt de suikerproductie uit bieten plaats. In de rest van het jaar – de intercampagne - is het tijd voor nieuwbouw, onderhoud en voorbereidingen voor de volgende campagne.

Een en ander betekent dat iemand die in de wintermaanden procesoperator is, in de zomer monteur kan zijn. En wie in de campagne in het pulpmagazijn werkt, kan tijdens de intercampagne werkzaam zijn in de civiele dienst.
 
In campagnetijd werken al snel 100 medewerkers extra in de suikerfabrieken. Het is elk jaar weer een enorme operatie om voldoende gekwalificeerde mensen paraat te hebben.